Ve čtvrtek
dvacátého září se konalo naprosto dokonalé divadelní představení
"Kde to jsem" provozované divadelní společností
"Zhasnuto". Z ní jsem znal jen Johana (tj. Honzu Staňka).
Těšil jsem se na jeho herecký výkon, jakožto i na přátele a
kolegy, kteří jistě neodolají a taktéž přijedou. Nestalo se
tak. V hledišti jsem neznal vůbec nikoho. Takže jsem jen
pozoroval, kolik lidí se sešlo. Zejména mě zaujalo množství
pohledných dívek, o čemž se ještě zmíním. Sál praskal ve
švech a organizátoři museli přidávat židle a přistavovat
hlediště. Přišlo tak sto třicet lidí. Představení započalo
v půl deváté.
Jan Weiss napsal svůj
"Dům o tisíci patrech" před více než sedmdesáti
léty. Nemyslím si, že je to jeho nejlepší dílo. Ale
jako základ pro pěkné divadlo posloužilo dokonale. A
jako by povídka teprve tímhle divadelním provedením získala
to, na co muselo ta léta čekat.
Provedení přesně odpovídalo
horrorovité atmosféře knihy. Vše bylo temné, prosté a
husté. Petr by řekl "moderní divadlo" a odešel
znechucen ze sálu. Jenže tohle pojetí mělo oprávnění,
kouzlo a vůbec všechno. S minimem rekvizit, jen s pomocí
řeči, pohybu a reflektorů, se před námi odhalovala
tajemství Mullerdómu. Scény byly na nit příběhu navlékány
jako korálky, oddělené vždy temnou mezihrou. Nemůžu
popsat všechna zajímavá místa, od toho je ostatně scénář.
Ale jen naznačím: Úžasná scéna první: Petr Brok zjišťuje,
že je neviditelný. V zrcadle se viditelný člověk odráží
pohyby druhého herce. Neviditelný kolegu za zrcadlem nemá.
Úžasná scéna druhá: Petr Brok si neviditelnost ověřuje
na davu nic netušících kolemjdoucích (šahání na
drdol). Úžasná scéna třetí: Brok kupuje Dům. Úžasná
scéna čtvrtá: Ukousnutí prstu na vyžádání. Úžasná
scéna pátá: Zahrady rajských rozkoší a omámená
princezna. Úžasná scéna šestá: Polapení Petra Broka.
A jako to nejlepší - Úžasná scéna sedmá: Posledních
deset minut, které se konají na ochozu kolem sálu. Úpadek
Mullerova hlasu. A výstřel z pistole Neviditelného. Že
úžasných scén bylo daleko více, je snad jasné. Jenom
ještě zmíním úžasné nápady, kdy herci substitutují
neživé předměty, židle, dveře a ucha Velkého Mullera.
Apropó - herci: Vždyť tam nebylo nic než herci! Jen sedm
lidí a jeden hlas. Ale všichni krásní. A výborní. Přitom
docela běžní. Docházejí mi slova. Snad raději uvedu následky
- do všech čtyřech hereček na pódiu jsem se v průběhu
představení zamiloval. Zvláště pak do princezny. No
nic. To mám z toho, že do divadla chodím tak málo.
Ještě si vzpomenu na pár
špeků, které jsem vzal tak trochu "osobně",
protože se vsadím, že každý si tam našel něco docela
jiného a zvláště poslední jmenovanou lahůdku jsem
bezpochyby s nikým nesdílel. Tedy - naprosto potěšující
a šokující bylo, když jsem při jedné ze scén zaslechl
úvodní melodii k Princi of Persia! Hned jsem si představil
sklepení zámku vezíra Jaffara, kterými je nutno
proniknout stejně jako patry Mullerdómu. A šok druhý:
Pan Muller osobně, respektive jeho tričko. Nevím, proč
jsem se domníval, že je na tomto tričku vyobrazen jeden
veliký FUCK. Tato moje představa mi závěr hry velmi
obohatila - a byl jsem pak velmi zklamán informací, že
jsem byl v této věci od reality na světelné roky vzdálen.
Tak to byly mé soukromé příspěvky ke hře. Ještě
jedna věc mě ale mrzela - že jsem neměl Dům o tisíci
patrech nastudovaný (tak měsíc dopředu). Jistě bych si
daleko lépe vychutnal některé situace, ve kterých jsem
musel trochu přemýšlet, než mi došlo, co se děje. Ovšem
to by mi umožnilo získat jen určité pohodlí. Hra byla
konzistentní a nerozpoznání několika drobností její
obraz bezpochyby nepoškodila.
Skutečně bylo na co se dívat
a pro co se nadchnout. Zvlášť závěr měl skutečně švih,
počáteční nervozita byla dávno pryč a herci se už jen
bavili, stejně jako diváci. A když se Mullerdóm řítil,
bylo mi strašně líto, že už je skoro konec. Až úplný
konec, kdy sen Petra Broka skončil, mě probudil z tohoto
úžasného světa. Světa ležícího na pódiu a vznášejícího
se nad ním v podobě několika "obyčejných" lidí.
A světa, kde k ukázání zázraku stačí minimum. Třeba
jen v pravý okamžik zhasnout.
(vrf)
PS: Víte, kdo hrál hlavní
roli, tedy Petra Broka? No přece Johan! Tenhle šok byl pro
mě největší.
PPS: Repríza by měla být tak za půl roku. Doufám, že
se tak stane.
Hodnocení: 1 |
Děkovačka byla dlouhá, samozřejmě zcela odůvodněně. Škoda,
že herci nemůžou (jako hudebníci) přidávat. Po rozsvícení
jsem ven rozhodně nespěchal, spíš jsem doufal, že Johana někde
uvidím a budu mu moct ihned poblahopřát. To ale notnou chvíli
nenastalo. Nakonec jsem se dostal k baru a teprve tam jsem borce
zahlédl. Johan pro mě udělal jediné - představil mě kamarádce
barmance Báře (bufet byl zapůjčen pořadatelům) a já si dal
dvě piva, než se Johan vymaní ze spárů všech ostatních
gratulantů. Z těch dvou piv bylo nakonec piveček pět, to
už jsem ale seděl na báru a přerývaně se bavil s též
obsluhujícím Johanem a několika dalšími lidmi. Zvláště představitelka
Princezny Lucka Smejkalová na mě zapůsobila natolik, že jsem
se vnutil do krátkého rozhovoru, ve kterém jsem se dokonce představil(!).
Vyjádřil jsem nápad, že by mohli zahrát v počernickém
divadle v přírodě, ale nakonec jsem uznal, že to asi nepůjde,
plán shořel na nedostatku tmy v letních večerech. Taktéž
jsem se dozvěděl, že repríza asi nebude žádná, protože klíčová
herečka odjíždí na půl roku do Německa. To je smůla. Protože
mám už asi tak deset kandidátů, které bych bez nejmenších
skrupulí k účasti na tomto představení donutil. Myslím, že
by se to líbilo Jiřce, Aleně, Sylvě, Radkovi, Adolfovi, Kačeně
Plechi a určitě i dalším.
Před koncem večera jsem ještě stačil pozvat
Johana na panáka a pak už večer končil. Přiznám se - měl
jsem toho zrovna až dost. Šest piv a čtyři cl. ginu mi udělalo
opici, na niž dlouho nezapomenu.
|