Překvapivé a dokonalé divadelní představení

 

 

Ve čtvrtek dvacátého září se konalo naprosto dokonalé divadelní představení "Kde to jsem" provozované divadelní společností "Zhasnuto". Z ní jsem znal jen Johana (tj. Honzu Staňka). Těšil jsem se na jeho herecký výkon, jakožto i na přátele a kolegy, kteří jistě neodolají a taktéž přijedou. Nestalo se tak. V hledišti jsem neznal vůbec nikoho. Takže jsem jen pozoroval, kolik lidí se sešlo. Zejména mě zaujalo množství pohledných dívek, o čemž se ještě zmíním. Sál praskal ve švech a organizátoři museli přidávat židle a přistavovat hlediště. Přišlo tak sto třicet lidí. Představení započalo v půl deváté.

Jan Weiss napsal svůj "Dům o tisíci patrech" před více než sedmdesáti léty. Nemyslím si, že je to jeho nejlepší dílo. Ale jako základ pro pěkné divadlo posloužilo dokonale. A jako by povídka teprve tímhle divadelním provedením získala to, na co muselo ta léta čekat.

Provedení přesně odpovídalo horrorovité atmosféře knihy. Vše bylo temné, prosté a husté. Petr by řekl "moderní divadlo" a odešel znechucen ze sálu. Jenže tohle pojetí mělo oprávnění, kouzlo a vůbec všechno. S minimem rekvizit, jen s pomocí řeči, pohybu a reflektorů, se před námi odhalovala tajemství Mullerdómu. Scény byly na nit příběhu navlékány jako korálky, oddělené vždy temnou mezihrou. Nemůžu popsat všechna zajímavá místa, od toho je ostatně scénář. Ale jen naznačím: Úžasná scéna první: Petr Brok zjišťuje, že je neviditelný. V zrcadle se viditelný člověk odráží pohyby druhého herce. Neviditelný kolegu za zrcadlem nemá. Úžasná scéna druhá: Petr Brok si neviditelnost ověřuje na davu nic netušících kolemjdoucích (šahání na drdol). Úžasná scéna třetí: Brok kupuje Dům. Úžasná scéna čtvrtá: Ukousnutí prstu na vyžádání. Úžasná scéna pátá: Zahrady rajských rozkoší a omámená princezna. Úžasná scéna šestá: Polapení Petra Broka. A jako to nejlepší - Úžasná scéna sedmá: Posledních deset minut, které se konají na ochozu kolem sálu. Úpadek Mullerova hlasu. A výstřel z pistole Neviditelného. Že úžasných scén bylo daleko více, je snad jasné. Jenom ještě zmíním úžasné nápady, kdy herci substitutují neživé předměty, židle, dveře a ucha Velkého Mullera. Apropó - herci: Vždyť tam nebylo nic než herci! Jen sedm lidí a jeden hlas. Ale všichni krásní. A výborní. Přitom docela běžní. Docházejí mi slova. Snad raději uvedu následky - do všech čtyřech hereček na pódiu jsem se v průběhu představení zamiloval. Zvláště pak do princezny. No nic. To mám z toho, že do divadla chodím tak málo.

Ještě si vzpomenu na pár špeků, které jsem vzal tak trochu "osobně", protože se vsadím, že každý si tam našel něco docela jiného a zvláště poslední jmenovanou lahůdku jsem bezpochyby s nikým nesdílel. Tedy - naprosto potěšující a šokující bylo, když jsem při jedné ze scén zaslechl úvodní melodii k Princi of Persia! Hned jsem si představil sklepení zámku vezíra Jaffara, kterými je nutno proniknout stejně jako patry Mullerdómu. A šok druhý: Pan Muller osobně, respektive jeho tričko. Nevím, proč jsem se domníval, že je na tomto tričku vyobrazen jeden veliký FUCK. Tato moje představa mi závěr hry velmi obohatila - a byl jsem pak velmi zklamán informací, že jsem byl v této věci od reality na světelné roky vzdálen. Tak to byly mé soukromé příspěvky ke hře. Ještě jedna věc mě ale mrzela - že jsem neměl Dům o tisíci patrech nastudovaný (tak měsíc dopředu). Jistě bych si daleko lépe vychutnal některé situace, ve kterých jsem musel trochu přemýšlet, než mi došlo, co se děje. Ovšem to by mi umožnilo získat jen určité pohodlí. Hra byla konzistentní a nerozpoznání několika drobností její obraz bezpochyby nepoškodila.

Skutečně bylo na co se dívat a pro co se nadchnout. Zvlášť závěr měl skutečně švih, počáteční nervozita byla dávno pryč a herci se už jen bavili, stejně jako diváci. A když se Mullerdóm řítil, bylo mi strašně líto, že už je skoro konec. Až úplný konec, kdy sen Petra Broka skončil, mě probudil z tohoto úžasného světa. Světa ležícího na pódiu a vznášejícího se nad ním v podobě několika "obyčejných" lidí. A světa, kde k ukázání zázraku stačí minimum. Třeba jen v pravý okamžik zhasnout.

(vrf)

PS: Víte, kdo hrál hlavní roli, tedy Petra Broka? No přece Johan! Tenhle šok byl pro mě největší.
PPS: Repríza by měla být tak za půl roku. Doufám, že se tak stane.

Hodnocení: 1

Děkovačka byla dlouhá, samozřejmě zcela odůvodněně. Škoda, že herci nemůžou (jako hudebníci) přidávat. Po rozsvícení jsem ven rozhodně nespěchal, spíš jsem doufal, že Johana někde uvidím a budu mu moct ihned poblahopřát. To ale notnou chvíli nenastalo. Nakonec jsem se dostal k baru a teprve tam jsem borce zahlédl. Johan pro mě udělal jediné - představil mě kamarádce barmance Báře (bufet byl zapůjčen pořadatelům) a já si dal dvě piva, než se Johan vymaní ze spárů všech ostatních gratulantů. Z těch dvou piv bylo nakonec piveček pět, to už jsem ale seděl na báru a přerývaně se bavil s též obsluhujícím Johanem a několika dalšími lidmi. Zvláště představitelka Princezny Lucka Smejkalová na mě zapůsobila natolik, že jsem se vnutil do krátkého rozhovoru, ve kterém jsem se dokonce představil(!). Vyjádřil jsem nápad, že by mohli zahrát v počernickém divadle v přírodě, ale nakonec jsem uznal, že to asi nepůjde, plán shořel na nedostatku tmy v letních večerech. Taktéž jsem se dozvěděl, že repríza asi nebude žádná, protože klíčová herečka odjíždí na půl roku do Německa. To je smůla. Protože mám už asi tak deset kandidátů, které bych bez nejmenších skrupulí k účasti na tomto představení donutil. Myslím, že by se to líbilo Jiřce, Aleně, Sylvě, Radkovi, Adolfovi, Kačeně Plechi a určitě i dalším.

Před koncem večera jsem ještě stačil pozvat Johana na panáka a pak už večer končil. Přiznám se - měl jsem toho zrovna až dost. Šest piv a čtyři cl. ginu mi udělalo opici, na niž dlouho nezapomenu.