Roku 1931 Jan Weiss vydal knižně Tři sny
Kristiny Bojarové. Celých 44 let nebylo tak docela jasné, zda
dramatická forma není pouze literární stylizací. Nyní po hře
sáhlo studentské divadélko Pirám z brněnského Vysokoškolského
klubu SSM a dokázalo, že byla psána i pro jeviště.
Československá premiéra uvedla (patrně
také vzhledem k inscenačním možnostem) Sny Kristiny
Bojarové ve zkrácené verzi. Za druhý sen připojila
pointující závěr snu třetího. Až na malé změny v obsazení,
výpravě ap. se představení věrně drží stále životného
Weissova textu. Plastické průvodní slovo scénických poznámek
hladce zastoupila prostá, ale emočně stejně účinná jevištní
technika.
Z původního triptychu, snových
preludií inspirovaných ženou, ženstvím, tedy zůstala jen část.
Úprava vyznívá nenásilně, protože dramatičnost epické
linie se opírá o nepředvídatelné střídání fantaskních výjevů.
M. Havlíčková výběrem zvýraznila jednu z významových
souvislostí dějů v podstatě nelogických a učinila z ní
nosný plán. Do popředí tím vystoupilo téma kolize mezi starým,
sobeckým, nelidsky necitlivým a mladým, čistým, citovým.
Studenti si pečlivě a s chutí zahráli
v první polovině, závěr našel těžisko v choreografickém
zpracování. Úspěšně zvládnuté představení poctila svou návštěvou
(30. 1. 1976) i spisovatelova manželka paní Jaroslava Weissová.
Divadelnímu studiu se podařilo po dlouhé
době, ne-li dokonce vůbec poprvé představit kulturní veřejnosti
Jana Weisse – dramatika. Přesvědčili jsme se, že nám má stále
co říci. Doufejme, že počinek brněnských pomůže objevit i
jiné Weissovy hry. Jan Weiss, osobitá postava české literatury
2. třetiny našeho století, si pozornost vskutku zaslouží.
V. Kmuníček
2. 2.
1976
|