Jednání I.
[…]
Zdenka: (obejme ho) Opravdu – jsem
s tebou tak šťastna, Gábo. Mám tě čím dále tím více ráda! Zdá se to
nemožné – protože tak vysoká láska už výše nemůže vyrůstat – a přece roste
– můj Bože – roste každý den o kus! A co ty, Gábo – máš ty mne také ještě
trošičku rád?
Evan: Tolik, že ani více už nemohu. Moje
láska k tobě neroste, spíše se obnovuje. Loučí se s tebou, když usínám,
a každým ránem znovu se rodí – veliká jako ta včerejší.
Zdenka: Od probuzení do usnutí myslím jen na
tebe. Když odejdeš – stýská se mi, nemám stání a všechny mé myšlenky
směřují jen k tvému návratu. Já vím, že ti někdy moc překážím. Pracuješ
a já se přijdu s tebou mazlit. Máš třeba nápad, hledáš místečko, kam by ses
uchýlil – a já tě přepadnu se svou náručí. Najdu si vždy nějakou záminku –
vím, už jsi mohl stvořit mnoho, mnoho krásných věcí, nebýt mne –
Evan: Ty jsi mou nejkrásnější básní. Co
bych mohl ještě lepšího stvořit, když mám tebe?
Zdenka: (zesmutní) Tolik jsem věřila, že
tě naše láska bude inspirovat –
Evan: Vždyť opravdu – je tomu tak!
– Ale pro koho bych psal? To nejkrásnější, co dovedu říci, říkám přímo tobě
mezi polibky a šeptám ti to do vlasů a do dlaní, moje ženuško sladká, nejsladší
mezi ženami –
Zdenka: Už jsi mi dlouho nic nečetl –
Evan: (v rozpacích) Zkouším to – nejde to.
Všechno roztrhám. Oheň si to přečte.
Zdenka: Už tolik let uběhlo od tvé poslední
knížky. Kdy zas něco vydáš?
Evan: Vydal jsem přece loni –
Zdenka: Já vím. – Jedinou knížečku od
doby květnové revoluce, takové paběrky – a pak už nic – Nebudu už k tobě
chodit! Přestanou ty naše věčné líbánky! Gábo! Musíš zase pracovat!
Evan: Ty blázínku! Jsem tak šťasten
s tebou, tak plný, tak slavný, všechno se splnilo, k čemu se nesly moje
verše –
Zdenka: Ne, ne! To by bylo strašné! Copak se
ze štěstí nemůže zrodit báseň?
Evan: Líp se rodí z bolesti.
Zdenka: Nic lehčího! Snesu ti tolik bolesti,
až budeš křičet a dupat –
Evan: Ne, děťátko, nežertuj, nechej dále
svítit naše sluníčko!
Zdenka: A možná, kdyby tě ty dveře tady
nerušily – ty ustavičné půtky za stěnou –
Evan: Ne, Zdenko, to není to. I kdyby mlčely
jako deska na hrobě –. Ostatně, vždyť hledám nový byt.
Zdenka: Je mi i tady s tebou dobře –
ale těch dveří se bojím. Jsou záludné. Stále mi připadá, že za nimi někdo
naslouchá…
Evan: Snad ne Hanuš? Či dokonce paní
Hanušová –
Zdenka: A ty jsi možná rád, když slyšíš
její volání o pomoc – Může ihned přiběhnout pod tvůj štít –
Evan: Už mi to nevyčítej.
Zdenka: Musíš pracovat, Gábo!
Evan: Ano.
Zdenka: Měl jsi úspěchy, jméno, skoro
slávu – a teď mlčíš… I oni mlčí.
Evan: Budu zase psát, Zdenko, jen strpení –
Zdenka: Tolik básníků se najednou vyrojilo
– tolik jmen, tolik úspěchů, jen kolem tvého domu je ticho – nic neslyšet od tebe
ani o tobě – jako by už dávno zemřel básník Evan – či jako by ho vůbec nikdy
nebylo – –
Evan: A co moje dílo? – – Teď je řada na
mladých – ať ukážou, co dokážou!
Zdenka: Ale oni opravdu už mnoho dovedou,
Evane! A je jich tolik, a pořád noví a noví se hlásí ke slovu!
Evan: Nu, sama to vidíš! Je nás příliš
mnoho – veliká nabídka, malá poptávka – ceny jdou dolů – –
Zdenka: Co to říkáš, Evane? Tak jsi ještě
nikdy nemluvil – –
Evan: A co kdybych už vůbec nic nenapsal?
Mám snad už jakési právo se ohlížet za sebe, na svou sklizeň, za třicet let
života – nežil jsem nadarmo – či ano? A pak – myslíš, že by byl větší
Bezruč anebo Toman, kdyby toho byli napsali tolik, co Vrchlický? A byl by menší
Vrchlický, kdyby byl napsal jen polovinu, jen desetinu svého díla?
Zdenka: Ne, ne, tak nesmíš soudit, Evane!
Tenkrát – to byla idyla! – Ale dnes! – Což opravdu nemáš co říci
k dnešku? Jsme na přelomu dějin, bůhví, co v sobě nesou zítřky, jaká
překvapení, jaké zvraty! Právě dnes potřebuje národ básníky, jako lékaře,
kteří přikládají ucho k horečnému tepu této doby, jako věštce, kteří
vidí daleko kupředu a naslouchají tajemným šelestům budoucnosti.
Evan: (náhle se vzchopí a rozčileně otevře
zásuvku. Vytáhne rukopis) Nuže, co mám psát? Jak dlouho se to tu už válí?
Přiznám se, chtěl jsem tě překvapit – Rok už hledám nakladatele – a nikdo
nestojí o moje verše. Vyšel jsem z módy – jako dámský klobouk. A ta poslední
knížka, porevoluční – jaký úspěch, jaké hymny kritik! – a kolik lidí si ji
koupilo? Sedmnáct! Z desíti miliónů lidí téhož jazyka – říkám ti –
sedmnáct si koupilo tu knížku! Natisklo se jí tři sta kusů. Něco jsem rozdal. Tak
si to vypočítej. Přes dvě stě exemplářů válí se kdesi ve skladišti
v hodnotě balicího papíru. Můžeš se pak divit nakladatelům, že tě se vší
chválou a slávou posílají s básněmi ke všem čertům?
Zdenka: A toho jsi se zalek’?
Evan: Pro koho mám psát? Řekni, pro koho?
Moje verše – komu co dají, koho učiní šťastnějším, komu pomohou? Kdyby nebyly
napsány, nic se na světě nezmění, nikdo se po nich nezeptá – jsou – a je to
stejné, jako by nebyly. Vždyť je to zoufalá bilance! – Tak řekni – pro koho mám
psát?
Zdenka: Pro mne, miláčku! Co ti na kom
záleží? Piš pro mne a pro sebe. Budu-li tě já sama číst – copak ti to nestačí?
Evan: Nač tedy potřebuji tužky a papíru,
k čemu to tisknout, mohu-li básnit v tvé náruči, z duše přímo do
ouška? Ze srdce do srdce?
Zdenka: (se odvrátí) Proč nevydáš zase
knížku jako bibliofilii?
Evan: I to jsem už zkoušel, miláčku! –
Nemluv už o tom. Říkám ti – je to práce neužitečná, zbytečná. Nikdo o to
nestojí.
Zdenka: Myslila jsem – když přijde chvilka
inspirace, básník, skutečný básník musí tvořit právě tak, jako hladový jíst.
– Přestaneš být básníkem proto, že tě nakladatelé nevydávají? Přestaneš
tvořit krásu proto, že se nežádá? Což lidé o tom rozhodují, kolik má být na
světě krásy? Vzdáváš se při prvém neúspěchu. Zdá se mi, že jsi ještě málo
bojoval, schází ti mladistvý elán do boje…
Evan: (hladí si šediny na spáncích)
Mladistvý elán… To je, jako kdybych si chtěl barvit vlasy… Možná, že ti
připadám už starý –
Zdenka: Staroušku, staroušku, není libo
bačkory a fajfku? Před chvílí jsi tady šrouboval Hanuše –
Evan: Budu starý – a ty pořád ještě
zůstaneš mladičká –
Zdenka: O tom mi nemluv! Záleží na tobě,
kdy budeš chtít zestárnout. – Ale já tě budu stejně milovat. Tvoji duši, tvoje
dílo a i tvoje vrásečky budou dobré – to už teď je vidět – a ostatně – to je
ještě tak daleko, tak hrozně daleko! (Mezi polibky) Když jsi napsal: “Čekám
na tebe” – copak jsem nepřišla?
Dveře vlevo se otevírají. Objeví se Miloš, ve
svetru a pumpkách. Nezpozorují ho.
Miloš: (poťouchle) Pardon – nebudu
vyrušovat –
Zdenka: (rychle vstane a upravuje si vlasy.
S úsměvem) Nic se nestalo –
Evan: Jak to, že jsi doma? (Podívá se na
hodinky) Máš být už hodinu ve škole.
Miloš: Máme prázdno. Celá klasa praskla.
Evan: Co to žvaníš?
Miloš: Na mou duši. Septima a kus oktávy. Od
podlahy až ke stropu. Dnes tam studujou zedníci. (Mne si ruce) Bouda padá! To je
fajn!
Zdenka: (usměje se na Evana a odchází dveřmi
vlevo.) Tak se tu bav se synem.
Evan: Kdy zas máte školu?
Miloš: Až od pondělka. – Tatínku, já
bych tě o něco požádal –
Evan: O peníze, ne? Jiného nedovedeš!
Miloš: Tatínku, prosím tě, dej mi dvacet
korun. Chtěl bych jít zítra na Mikulku.
Evan: Kdo je to?
Miloš: (s naivním údivem) Opravdu, tatínku,
ty nevíš, kdo je to Mikuláš Brada?
Evan: Jak bych to mohl vědět?
Miloš: Ale božínku, to je přece náš
boxerský zázrak, zítra bude bojovat o šampionát Evropy! Vždyť jsou toho plné
noviny!
Evan: Nezajímám se o váš sport!
Miloš: No jó – ty – samá kultura! (Opovržlivě
se rozhlédne.) Koupeš se tu v knihách!
Evan: Tobě by taková lázeň neškodila.
Aspoň do svých učebnic by ses měl trochu ponořit. Teď bude někdy konference –
jakpak ti dopadne?
Miloš: Myslím, že dobře. – Ale
češtinář si na mě zalez’.
Evan: Právě češtinář! Není to, mírně
řečeno – zahanbující pro tebe? Máš tu celou knihovnu k dispozici –
Miloš: Právě proto – tolik knih! Přepadá
mě pocit marnosti, jen když se podívám na jejich hřbety. Připomíná mi to našeho
kantora Pámbíčka – tak asi to vypadá v jeho mozku – brrr!
Evan: Miloši, hochu starý, co z tebe
bude?
Miloš: Jistě ne profesor – ani básník. Ty
ses, tatínku, ani nikdy nepokoušel vzbudit pro to můj interes, nikdy jsi mne
s tím netýral – a to ti vždycky budu přičítat k dobru.
Evan: Jsi po mamince –
Miloš: To se ví. První maminka – ta tvoje
básničky přímo nenáviděla.
Evan: (pro sebe) Snad proto jsem tenkrát
tvořil tak vášnivě –
Miloš: A tahle druhá – básnická maminka
– přišla už pozdě. Syn básníkův, jako sekundán, měl už svůj manšaft, dával
góly a trampoval. – Lituješ toho, tatínku, že jsem takový, jaký jsem?
Evan: Je mi jen líto, že jsi tak sobecky
povrchní. Kultura těla zamáčkla ti duši. Tvoje myšlenky nevzlétnou výše nežli
kopací míč nad ohradu hřiště. Krása a nadšení už vyšly z módy. Co tě
vlastně nadchne? Rekordy síly a rychlosti, údery do čelistí, góly, více gólů! –
My jsme se v mládí opíjeli Máchou, Sovou, Březinou – samotáři pod svými
lampičkami. Vy, pod koulemi lamp v arénách a stadiónech šílíte, řičíte a
uctíváte nové božstvo šampiónů. Místo jiskření myšlenek – jiskry mezi očima
pod údery boxerských rukavic!
Miloš: Ano, taková jest radost mladých a
zdravých mužů! – Trochus mne naštval, tatínku. Řeknu ti tedy, co si o tobě
myslím: Mezi námi řečeno, pokládám to tvoje básnění za věc velmi žertovnou a
– odpusť – jaksi nedůstojnou moderního muže. Když mne v gymplu někdo
podezírá, že skládám ty tvé básně, a plete si mne s tebou, červenám se jako
kat. A stejně je mi všelijak, když musím kápnout, že to můj rodný otec básní. Co
jsem už pro tebe vytrpěl! Kolik uštěpačných narážek musím vyslechnout ve třídě
i ve svém klubu!
Evan: (hořce, ironicky) Ty tedy trpíš,
chudáčku? A já jsem se pyšnil, že svému potomstvu zanechám dobré jméno, o něž
se bude opírat jako pastýř o svoji hůl! Dnes vidím, že bych se byl svému
synáčkovi lépe zavděčil, kdybych své jméno zakuklil do neprůhledného pseudonymu,
aby se za mne nemusil stydět –
Miloš: Nu, neber to tak tragicky, tatínku.
Nechtěl jsem to říci tak naplno, ale tys mne vyprovokoval svou absolutní negací
sportu. Být slavným – k tomu dnes už není potřebí v potu tváři se
mořit pod literární lampičkou, kouřit a pít černý kafe, pobíhat z kouta do
kouta a rvát si vlasy. – Kdyby tě to jen trochu zajímalo, jen trošičku – dočetl
by ses například, tatínku, i o mně v novinách. Ovšem, ve sportovní
rubrice! Je tam zpráva o vítězství F. K. Meteoru
proti Admiře – čtyři : nula. Počkej, já ti to přečtu (Vytáhne pohotově
noviny, rozevře a čte):
Mladý Sáva na
pravé spojce razantní ranou do levého rohu umístil čtvrtý gól. Sáva je nejmladší
borec, který omračuje svou duchaplnou technikou a jeho mládí opravňuje
k naději, že v něm vzchází nová hvězdička na obloze našeho fotbalu. – |
Nuže, tatínku,
Sáva – to jsem já. Chápeš, proč se nechci jmenovat Miloš Evan! Ale tisíce lidí
už o mně čtou a vyslovují jméno “Sáva” s obdivem.
Evan: (starostlivě, bez ironie) Jen dej pozor,
ať ti někdo nepřerazí nohu.
Miloš: Božínku, jak seš prozaickej,
tatínku! Kdyby se Mikuláš Brada bál, že mu Vittorio vyrazí zuby, neměl by dneska
ani jméno, ani prachy. To je riziko slávy. – A kdybys viděl fotbal v jeho
klasické formě, tak, jak my ho provozujeme, ani bys nikdy takovou hloupost neřekl.
Evan: Nu, stvořil sis království svoje,
kraluj si v něm, jak dovedeš! Víš, že ti nebráním. Sám se z toho
těším, když ti mohu udělat radost – a tak mne alespoň nezarmucuj.
Miloš: Čímpak tě zarmucuju, tatínku?
Evan: Přijde-li na tebe stížnost, že tě
profesor přistihl při latině, s detektivkou pod lavicí –
Miloš: Ale to vlastně nebyla detektivka,
tatínku! To bylo dobrodružství doktora Orfana! Vždyť to četla pod lavicí celá
kláda – a chtěl jsem to mít za půl hodiny v sobě. Můžu já za to, že ji
kantor zachytil, právě když byla u mne?
Evan: Hm, tak ty také čteš! A doktora
Orfana!
Miloš: Ty ho znáš? Pane, to není limonáda
ani kafe. Ten se cucá jako větrový bonbón, když do sebe vdechneš, cítíš vítr.
–
Evan: (opakuje zamyšleně) – vítr –. (Podívá
se na hodinky) Proboha, už je půla – musím jít.
Miloš: (zastoupí mu cestu) Nezlob se,
tatínku, víš – víš –
Evan: Já vím – dvacet korun. Tak pojď. –
(Odchází dveřmi vlevo, Miloš za ním.)
[…]
Vyjdou dveřmi v pozadí a
zavřou za sebou. Pak se ozve prudké
zazvonění ve vedlejší místnosti. Zdenka se objeví ve dveřích vpravo a pomalu jde
otevřít. Vejde nejdříve Koliandr a pak Brada.
Zdenka: Pánové si přejí?
Koliandr: (obřadně se klaní) Milostivá
paní – dovoluji si vám představit především nastávajícího mistra Evropy ve
váze polotěžké, Mikuláše Bradu. Já jsem jeho manažer, Lukáš Koliandr.
Zdenka: (přemáhá bolest, jak jí Brada tiskne
prsty. Pak podává ruku Koliandrovi) Jaká vzácná návštěva!
Koliandr: (chrlí ze sebe) Milostivá paní,
naše záležitost týká se vlastně mistra Gabriela Evana.
Zdenka: Lituji, před malou chvílí odešel.
Snad bych mohla zvědět – prosím, usedněte, pánové –
Koliandr: (usedá) Dovolíme si vám tedy
tlumočiti své přání. Snad, na první pohled, se vám bude zdáti podivuhodným, ale
až vám všechno vysvětlím, zajisté uznáte, že děláme dobrou věc, která
prospěje oběma stranám –
Zdenka: (nedůvěřivě prohlíží si oba)
Jsem zvědava – opravdu, jsem příjemně zvědava –
Koliandr: Můj svěřenec, Mikuláš Brada, od
zítřka mistr Evropy a kandidát na titul mistra světa ve váze polotěžké –
ujišťuji vás – už nepotřebuje více slávy. Má jí tolik, že v ní plave
jako ryba v moři. Za své úspěchy děkuje v prvé řadě svému boxerskému
géniu, ale při dnešní konkurenci slavných lidí byl by ušlapán, zadušen,
překřičen. Proto mu šlapu cestičku, proto vrhám reflektor před každý jeho
krůček. On je dítě, veliké dítě. Neví, že sláva a peníze jsou synonyma,
vulgárně řečeno, v jednom pytli. Ale vás to, milostivá – snad nezajímá –
Zdenka: Naopak – velmi zajímá. Pokračujte!
Koliandr: Jsou-li géniové ducha, je Mikuláš
Brada génius těla. Jeho jméno jde světem, evropské žurnály přinášejí jeho
fotografie, karikatury, anekdoty a úryvky z jeho života. Během jednoho roku stal
se z bezejmenné lidské kapičky “stohlavým cyklónem” Evropy. Jeho
triumfální odchody z arény mohou mu závidět i králové i prezidenti. – (zamlčí
se)
Zdenka: Promiňte – stále ještě nechápu,
co vlastně –
Koliandr: Ano, abychom přišli k věci.
– Jeho popularita je – abych tak řekl, příliš obecná, křiklavá,
materialistická – rozumíte mi? Není v tom duch, schází tomu vzlet, chtěl bych
méně křiku a více vznešenosti, méně davového fanatismu a více duchových hodnot,
místo proletářského řevu – tichá, hrdinská modlitba. Jistě mi už rozumíte,
madame. Takového chlapíka musí si konečně povšimnout i naši spisovatelé,
básníci, sochaři, komponisti – lidé pera. Proto jsem přišel k mistru Evanovi!
Chci ho požádat jménem svého svěřence o napsání básně, která by oslavovala jeho
vítězný pochod k nejvyšším metám, k šampionátu světa.
Zdenka: Ach ták! Nyní jsem konečně
porozuměla! Evan má napsati báseň na pana Bradu?
Koliandr: (nadšeně) Tak jest! Vybral jsem
k tomu úkolu mistra Evana. Jeho jméno je zárukou, že to bude krásná báseň!
Jistě si jí povšimnou i umělecké kruhy, i když doposud ignorují tento mužný
sport.
Zdenka: Tedy báseň k dělání reklamy?
Koliandr: (pohorší se) Bůh chraň,
milostivá! To je omyl! To jste mi ráčila neporozumět! Myslím oslavnou, hrdinskou
báseň, ódu či hymnu, opěvující udatnost, sílu, krásu těla při práci v
ringu – nu, myslím, že nemusím radit básníkovi, ten si už bude vědět rady.
Zdenka: A dovolte – z jakého důvodu?
Proč by měl tu báseň na vašeho boxera napsat?
Koliandr: (překvapeně) Jak to – proč?
Copak jsem to jasně neřekl? (Náhle, jako by porozuměl) Ach ták!, madame,
otázku finanční chtěl jsem projednat přímo s vaším panem chotěm.
Samozřejmě že to nechceme zdarma. Ujišťuji vás, umím ocenit službu, kterou Gabriel
Evan pro nás svým perem vykoná. Přistoupím v mezích své kompetence na každou
výši, ovšem, v oblasti dobré vůle a zdravého rozumu. –
Zdenka: Tak přece jen reklamní báseň, za
kterou se dobře zaplatí!
Koliandr: Honorář za báseň! Co je na tom
zlého? Jestli mistr Evan velkomyslně odmítne peníz, snad se alespoň neurazí
nějakým darem za službu. Jde jen o tu formu, aby byla mistru Evanovi přijatelná – a
byli bychom vděčni za radu, milostivá –
Brada: Madame, musím vám teda říct, co se
mne tejče, já sám vo tu báseň nestojím. Už mně to leze z krku, furt číst vo
sobě – (dívá se na ni nadšeně) – a jestli sem přišel k vám, pak to
jistě není kvůli tý básni –
Koliandr: (k Bradovi potichu) Ty mlč! Proboha
mlč! (K Zdence) Totiž opravdu, iniciativa vyšla ode mne, on sám by pro sebe
prstem nehnul. Nechápe, že jedna taková báseň od našeho nejlepšího poety vynese ho
výše nežli ramena celé armády fanoušků.
Zdenka: Pánové, nehněvejte se na mne – ale
myslím, že vám Evan nebude moci vyhovět.
Koliandr: Vy myslíte –
Zdenka: Má teď tolik jiné práce –
Koliandr: Práce? Kupodivu! A já se domníval
právě naopak! –
Zdenka: (dotčeně) Co jste se domníval?
Dopovězte to!
Koliandr: Totiž – totiž –
Zdenka: (vyprovokována) A možná, že máte
pravdu! Nic nedělá – a přece vás odmítne –
Koliandr: Že odmítne? A proč?
Zdenka: To je těžko říci. – Bude asi
lépe, když ony důvody vyslechnete přímo z úst mého muže.
Koliandr: Jaké jsou to důvody? Nemohla byste
nám, milostivá paní, laskavě alespoň jeden naznačit?
Zdenka: Můj muž nepíše příležitostné
básně.
Koliandr: (konečně pochopí. Chladně) Tento
důvod nám postačí dokonale, ujišťuji vás, madame. Jestliže jsme pomyslili, byť
jen na moment, na pana Evana – tu ovšem jsme netušili, kdo hlídá vchod do jeho
svatyně –
Zdenka: Myslíte-li na saň anebo na draka, pak
jste poněkud rozčilen, ale odpouštím vám to ihned, abyste mohl odejít jako
gentleman, který už za dveřmi bude litovat, že se poněkud unáhlil –
Brada: Kašlu na vaše básničky! Nejsem
zvyklej někoho se doprošovat!
Koliandr: (dopálen) Ty, Mikuláši, mlč! –
Madame, vkládáte mi do úst slova, na která jsem, přisámbůh, ani nepomyslil! Proto
odejdu odtud s klidným svědomím, leda snad obtěžkán novou zkušeností
příliš svědomitého manažera. Litovat? Ne! Jméno Mikuláše Brady poroste i bez
básničky od pana Evana a litovat bude možná někdo druhý –
Zdenka: Nehněvejte se, pánové, vždyť jste
chtěli slyšet –
Brada:Ale kruci, dyť já se vůbec nehněvám.
Dobře ti tak, Lukáši! A já ti furt říkal: Poďme domů!
Koliandr: Ty ovšem nikdy nepochopíš, jaké
oběti přináším tvému boxerskému pámbíčkovi. Paní Evanová – my se vám
poroučíme. Promiňte, že jsme vás obtěžovali. Rukulíbám.
Zdenka: Vy zas mi odpusťte mou upřímnost.
Řeknu vám pravdu – i kdybych se přimlouvala u svého muže, nebude to nic platné.
Koliandr: Neračte se obtěžovat, ta věc je
už odbyta.
Brada: Madame, mám velkou sílu!
Zdenka: (se usměje) Jistě?
Brada: (skrčí paži) Tady, pod rukávem,
šáhněte si!
Zdenka: Děkuji, věřím vám.
Koliandr: (táhne Bradu ven) Pojď, nebudem
zdržovat.
Brada: (ve dveřích) Přijďte se na mě
zejtra podívat.
Zdenka: (kyne mu) S Bohem, s Bohem
–
Koliandr: (vystrčí Bradu. Dveře zapadnou.)
[…]
Zdenka: Gábo – ty píšeš, ty něco
píšeš – a tajíš to přede mnou!
Evan: Nu, časem se něco pokouším napsat,
ale to nemá význam.
Zdenka: A co děláš v noci?
Evan: Jak to: v noci? Vždyť víš –
Zdenka: Vždyť vím! Místo abys ležel, tak
si tu svítíš a pracuješ.
Evan: Ano, nemohu často usnout. Sednu si tady
a kouřím a přemítám. No a někdy se pokouším zas něco stvořit.
Zdenka: A proč se zamykáš?
Evan: Ty jsi zkoušela otevřít?
Zdenka: Ano, chtěla jsem k tobě po
špičkách, překvapit tě – a bylo zamčeno.
Evan: Opravdu – zamykám se. Snad proto,
abych měl dojem absolutní samoty. Odloučení od celého světa, iluzi poustevny –
abych se tak aspoň mechanicky odpoutal od tebe. Myslím si, bláhový: zamknu na klíč a
uprchnu svému štěstí. Mozek si uvolním, naberu jiných dojmů, budu myslit na jiné
věci než na tebe.
Zdenka: Ne, to jen tak říkáš! Pracuješ na
něčem, řekni pravdu!
Evan: Nuže, ano. Řeknu ti to tedy! – Píši
román!
Zdenka: (radostně) Cože? Ty píšeš román? (Zarazí
se.) Ale – proč to přede mnou tajíš? Místo, abys mi dovolil radovat se
s tebou, že konečně, konečně –
Evan: Ještě je předčasné radovat se.
Zatím se s tím jenom potýkám. Píšu v úzkostech, potácím se mezi
radostí a zoufalstvím –
Zdenka: Ano, ano, to je tvůrčí práce
… píšeš něco velikého, něco úžasného … pero lítá po papíře
– vím, že píšeš strašně rychle – (Evan se podezíravě na ni podívá.)
Ale – Evane, přece jen jsi mi to měl říci!
Evan: Sám ještě nevím, co z toho bude
–
Za stěnou, od Hanušů, zase slyšet hluk a křik.
Zdenka: Hanuš zase řádí…
Evan: Už to nebude dlouho trvat. Jen strpení!
Za stěnou opět slyšet bouchání.
Zdenka: A hlavně tyhle dveře mě už nebudou
mučit. Začneme tam znovu! Už se tak těším, miláčku!
Evan: Všichni tam budeme pracovat – i ty i
já – i Miloš.
Zdenka: Miloš! Zapomněla jsem ti vyřídit
– z gymnázia poslali cenzuru – Miloš propadl z češtiny.
Evan: Cože? Není možná! Ukaž! (Zdenka
mu podá dopis. Evan jej přeletí očima, pak jej odloží. Zdrceně) Lajdák!
Zdenka: Jsi na něj slabý. Neumíš mu
poručit.
Evan: To matka ho tak vychovala. Věčně ho
štvala proti mně.
Zdenka: Není to i tvoje vina? Proč jsi se
nesnažil získat ho pro sebe? Utkat se o syna! Prát se o něj! Urvat jí ho!
Evan: Běda! Tenkrát jsem jenom básnil
Zamykal jsem se před světem i před synem –
Zdenka: Co bylo, to tam! Důležitější je,
jaký je dnes a co se dá ještě zachránit.
Evan: Příliš jsem mu důvěřoval.
Rozmlouval jsem s ním jako s mladým mužem, který si už kolem sebe stvořil
vlastní svět. Chtěl jsem ho pochopit jako jednu buňku nové generace. V jeho
slovech bylo vždy takové mladistvé, obrazoborecké nadšení, maně dával jsem za
pravdu jeho mládí. Ano, lhal a často samou lží se prosekává ke svým kamarádům,
ale byly to drobné lži, a v podstatě tytéž jako kdysi naše. A dnes se mi za
celou důvěru takhle odměnil! (Chce se rozčilit, ale neumí.) Žádný fotbal!
Žádný tramping! Doma budeš! Zamknu! (Náhle změkne) Ale, Zdenko, vždyť on,
vždyť on vlastně je doma po celé večery – vždyť se učí –
Zdenka: To jsem ti právě chtěla říci,
Gábo – on se totiž doma neučí. Ty na něho nedohlédneš – ale já vím –
Evan: Co tedy dělá?
Zdenka: Čte. I v posteli! Vždy ho tak
přepadnu. Před sebou latinu, a pod polštářem –
Evan: Co?
Zdenka: “Hadí prsten”, “Mluvící
pes”, “Atom pomsty” a takové staré škváry – a pak – něco nového. Objevil
se jakýsi doktor Orfan.
Evan: Ano – o tom vím –
Zdenka: Takové krváky a detektivky
vštěpují do mladých srdcí jen drzost a odvahu k lajdáctví, vzpouru proti
lidské společnosti a jakési hrdinství k zločinu.
Evan: Ty myslíš – doktor Orfan že
vštěpuje? Zdenko, ty jsi četla “Dobrodružství doktora Orfana”?
Zdenka: Nečtu takový brak – mohu si myslet,
co tam je. (Zarazí se.) A počkej, bylo by vlastně spravedlivé, abych si to
přečetla.
Evan: Raději ne, Zdenko, nečti.
Zdenka: (překvapeně) A proč?
Evan: Ty čistá – nechci, aby ses
poskvrňovala.
Zdenka: Špína se snadno smyje. Chci se jen
poučit. (Zazní zvonek. Zdenka jde otevřít.)
Štěpánek: (pod paží aktovku, klaní se)
Rukulíbám! Poklona uctivá.
Evan: (s rozpačitou rychlostí) Ach, to je pan
Štěpánek! Posaďte se, pane kolego. Dovolíš, Zdenko?
Zdenka: Prosím, prosím, jen se neračte
vyrušovat.
Evan: Budeme brzy hotovi. (Když za ní
dveře zapadnou) Pane nakladateli! Řekl jsem vám přece, abyste ke mně do bytu
nechodil!
Štěpánek: Neodvážil bych se, mistře, ale
dnes – dnes výjimečně – nesu vám vítězství – (přehrabuje se
v aktovce) tady, tady čtěte, prosím! (Vytáhne arch papíru.)
Evan: Co je to?
Štěpánek: To je návrh smlouvy na překlad
do angličtiny.
Evan: (čte) Kupodivu, kupodivu –
Štěpánek: (mne si ruce) V Paříži
vychází “Atom pomsty” ve druhém vydání. Zajímá se Amerika – a já to – hehe
– vydávám potřetí. Jde to na dračku!
Evan: Nu, dělejte s tím, co umíte.
Štěpánek: Jakže, vy se neradujete? Mistře!
Agentura Hardiova spolkla vašeho Orfana jako aspirin a chystá mu barnumskou reklamu!
Mistře Evane! Nastavte klobouk! Pohrnou se vám do něj libry i dolary – dovolte, ať
obejmu štěstí v lidské podobě – (chce ho obejmout)
Evan: (zachmuřeně) Pane nakladateli, ruku na
srdce! Vždyť i vy jste vydával kdysi knihovnu dobrých autorů! I jednu moji knížku
jste vytiskl. Pane nakladateli – není vám někdy úzko z toho, co teď děláte?
Máte přece lepší minulost – jako já.
Štěpánek: Ani mi na to nevzpomínejte! Pane,
to byl kapitál, který jsem prošustroval na mladých autorech! Víte, jak mi bylo po
těle po tom konkursu! Mladých autorů na kila, pyramidy veršů, plný krám – a
prázdná kapsa! Vaše verše, mistře, střelil jsem jednomu cukráři na dělání
kornoutů. – Dneska byl bych žebrákem, kdyby nepřišel Orfan
v nejkritičtější chvíli! Mistře! Nikdy vám toho nezapomenu! Zachránil jste
mne!
Evan: Dobrá, dobrá – my dva jsme se
zachránili. Ale za jakou cenu? Navzájem jsme se zaprodali – vy mně a já vám.
Vyrábím brak – a vy to prodáváte. Lekturu pro kulturní indiány, do vlaku a do
postele – a pak – pro naši zlatou mládež – místo živé vody poezie pašovat jim
kulturní kořalku!
Štěpánek: Co to povídáte, Jakube Orfane?
Jste to vy? Autor “Atomu pomsty” – anebo postní kazatel a moralista se žlučovými
kamínky? Vymyslil jste román budoucnosti, detektivku atomického věku, a všechny ty
vaše extravagance a kouzla v laboratoři mají přece vědecký podklad! Že je tam
zamícháno trochu jedu a krve a vášně? Pokud bude člověk z krve, krev poteče,
i kdyby lidem narostla křídla – – u všech kozlů, nebudu přece chránit Jakuba
Orfana před jeho autorem!
Evan: Pane nakladateli, musím vám něco
říci – již posledně jsem vám to naznačil, ale vy jste to snad ráčil
přeslechnout: Nyní jsem se však rozhodl definitivně: Dopsal jsem!
Štěpánek: Cože? Co – že?
Evan: Nenamáhejte se mě přemluvit. Je to
marné – mé rozhodnutí je definitivní.
Štěpánek: Ale ano – promiňte – to je
šílenství! Teď, když jméno Jakuba Orfana je vyřčeno, je uděláno – utéci od
toho! Ale ne! Vy žertujete, mistře – – – hehehe – to se vám povedlo!
Evan: Abychom to skončili, pane nakladateli.
Před lety potřeboval jsem peníze – a tehdy odnesl jsem vám tajně první svou
detektivku –
Štěpánek: “Smrt rozhlasem” –
Evan: Na tom nezáleží. Věc měla úspěch,
a tak následoval druhá a další – a pak ta poslední, v níž Jakub Orfan
umírá.
Štěpánek: Ano, ano, úžasně duchaplné –
Evan: Zaplatil jste mi dobře – a ještě
lépe pamatoval jste na sebe (Štěpánek sebou trhne) – což vám nevytýkám.
Mám peníze, jichž jsem potřeboval. Řekněte – byl to dobrý kšeft – a rozejděme
se po dobrém.
Štěpánek: Ale proč, proč u všech ďáblů
jste se tak rozhodl?
Evan: Promiňte, že vám to neřeknu. Je to
má čistě soukromá záležitost.
Štěpánek: Jak si přejete. Já se podle toho
zařídím. A doufám, že mi už teď nebudete bránit, abych prozradil veřejnosti vaše
jméno –
Evan: (prudce) Nesmíte! Naše smlouva vás
zavazuje k mlčení.
Štěpánek: (výhrůžně) Pardon! Smlouvu
vám teď mohu hodit pod nohy, kdybych chtěl – a ani kočka nezamňoukne! Je to teď
pro mne, mistře, levá rukavička, pěkná, bez dírky – ale jen na jednu ruku, hehe.
Přesto budu i nadále mlčet. Z vděčnosti. Ale netušíte, jak je to mlčení
těžké. Kolik zvědavých nosů kroužilo už kolem Jakuba Orfana, všelijakých,
literárních i amatérských, špičatých i chlupatých – a kolikrát jsem se zapotil!
Dostanu se do pekel za všechny ty lži, kterými jsem zadrátoval vaše tajemství.
Evan: Jsem vám za to vděčen, pane
nakladateli.
Štěpánek: Básník Slavík – ten Artuš
– co se mne natrápí! Přímo pláče zvědavostí a slibuje zdarma třicetiřádkovou
báseň na oslavu Jakuba Orfana, když mu to řeknu. A neřeknu-li, zahubí mne pekelným
strojem.
Evan: Pana Slavíka opravdu nechápu –
Štěpánek: Jak to? Když básník, tak
slavík, říkám já. Pochopil ducha doby. Pochopil a zbohatl. Chytrost vždycky
vítězí. Chytráci bohatnou a hlupáci chudnou. I vás jsem, mistře, počítal mezi ty
chytré. Pochopil jste včas, že básníci vyhynou, jako drožkáři vyhynuli. Poezie se
nenosí a ti tvrdošíjní poeti, kterým nikdo nerozumí a které nikdo nečte, jen
potvrzují pravidlo. Nakonec budou si vydávat své sešitky vlastním nákladem a
rozdávat svým známým jako prezent.
Evan: V tom je mnoho pravdy – –
Štěpánek: Budoucnost – – Budoucnost
mají jen básně užitkové, poezie průmyslová a obchodní, jak ji vyrábí pan
Slavík. Když se lodička poezie už potápěla v moři naprostého nezájmu,
zachránil jste se na pirátské lodi, která pluje k mysu Bohatství! Protlačil
jste se armádou hlupáků přímo ke zdroji, k naší epochální dojničce
s tisíci vemen a k jednomu jste se přímo přisál. Já už stál za vámi
hned druhý a za mnou ostatní. A nyní najednou, bez boje, s klidem nebožtíka,
pouštíte se zdroje, abyste byl vržen zpět, mezi hlupáky! Vaše místo obsadí jiný.
Čeká na ně deset, sto, tisíc lidí. Budete pozdě litovat.
Evan: Vidíte bystře do světa, pane
Štěpánku, ale vaše filozofie má na zřeteli jen hmotné zájmy člověka. Máte sice
pravdu, básník je téměř vyděděncem našeho zmerkantilizovaného století. Dnešní
doba – vychvaluje básníky, ale nečte je – ale což básník potřebuje dobu? Doba
– to je jen malý drobeček z bochníku věčnosti. Jen mít odvahu psát pro sebe!
Pro nikoho, leč pro sebe a pro věčnost – a snad ještě pro nejbližší bytost – a
pak už dost! Co bych za to dal, kdybych ještě dovedl napsat báseň!
Štěpánek: Cože? Vy opět začnete básnit?
Je-li to pravda, pak – pak je s vámi ámen! Pak jste ztracen nadobro!
Evan: (pro sebe) Chci být ztracen, abych se
mohl znovu nalézti.
Štěpánek: Ale ty peníze, jářku, rád
ještě shrábnete! Ostatně, nebude jich věčně přibývat. Jakub Orfan vám zaplatí
poctivě, na krejcar, ale pak – šlus! Pak si pište básničky, korunku za řádek –
a až vám dojdou, nebude už Jakuba Orfana!
Evan: Kéž by ho vůbec nikdy nebylo!
Štěpánek: Nu, jak chcete, mistře. Slíbil
jsem vám mlčení – nemůžete mi také něco slíbit? Chtěl bych si totiž najít
jiného Jakuba Orfana, aby pokračoval ve vašem díle.
Evan: Zříkám se Orfana tělem i duší.
Můžete angažovat ihned, koho chcete. Alespoň se vám nebude skrývat jako já.
Štěpánek: Teď už rozumím, proč se Orfan
v posledním díle vašich pamětí mění v jinou substanci. Pokládal jsem to
za váš skvělý nápad – záhadná smrt – a v příštím svazku veliké
zmrtvýchvstání z lůna hmoty k úděsu svých nepřátel a radosti našich
čtenářů… A vy jste ho chtěl zatím nechat rozpadnout doopravdy!
Evan: Ano, pane nakladateli. Mého Orfana už
nikdo neprobudí k novému životu. Ať odpočívá v pokoji.
Štěpánek: Amen! Vaše dílo bude uzavřeno a
na novém, vzkříšeném Orfanovi bude pracovat váš nástupce.
Evan: Ničeho nenamítám.
Štěpánek: (chystá se k odchodu) A
přece budu ještě doufat, mistře, že se ke mně starý Jakub Orfan zase vrátí –
–
Evan: Na shledanou.
Štěpánek: (klaní se ve dveřích) Těším
se, doufám, věřím! (Zmizí.)
|